UMK przebadało toruńskich uczniów. Jest potrzeba wsparcia psychologicznego
Ponad połowa toruńskich uczniów ma niską samoocenę. Badania wykonali naukowcy z UMK. Na ich podstawie ma być wdrożony program wsparcia psychologicznego.
W lutym ubiegłego roku do Urzędu Miasta trafił obywatelski, młodzieżowy projekt uchwały „Toruńskie Szkoły z Psychologiem – Młodzi” w sprawie zatrudnienia psychologów w szkołach. Wtedy prezydent Michał Zaleski stwierdził, że jest to „rozwiązanie wysoce niefortunne”. Teraz temat pomocy psychologicznej w szkołach toruńskich powraca i nie można go już zbagatelizować, gdyż do urzędu trafiły wyniki badań, które sam zlecił.
60 procent toruńskich uczniów ocenia nisko siebie i swoje samopoczucie. To wynika z raportu, który stworzyli na zlecenie urzędu miasta psychologowie z UMK. Ankietowani wypowiadali się na temat tzw. dobrostanu społecznego i psychicznego młodzieży po pandemii koronawirusa. Naukowcy przebadali uczniów pięciu szkół podstawowych, trzech liceów i dwóch techników oraz szkół branżowych. Na podstawie badań z tych 10 szkół ruszy pilotażowy program wsparcia psychologicznego. Ankietowanych było 657 uczniów w wieku 12-18 lat oraz ich rodzice. Okazuje się, że ponad połowa młodzieży wymaga diagnostyki w kierunku depresji. Problem ten jest niezależny od typu szkoły.
Pytania dotyczyły m.in. samooceny, radzenia sobie z emocjami, nastawienia do zmian czy optymizmu.
– Sprawdzaliśmy, jak młodzi czują się po pandemii, ale i w dobie wojny w Ukrainie – mówi prof. Marta Białecka. – Zajęliśmy się dobrostanem, odpornością psychiczną, pozytywnym nastawieniem do życia, na ile młodzież postrzega jakość swojego życia jako dobrą, na ile uważa, że jest zdrowa. Dodatkowo zapytaliśmy też na ile optymistyczne jest ich nastawienie do przyszłych zdarzeń.
Wnioski wynikające z diagnozy:
- Poziom samopoczucia i dobrostanu ponad 50% młodzieży toruńskiej jest niski. Należy pilnie wdrożyć programy dalszej diagnostyki oraz wsparcia.
- Dziewczęta zasadniczo niżej oceniają swój dobrostan niż chłopcy.
- Programy wspierania młodzieży powinny być kierowane do całej badanej grupy, czyli młodzieży w wieku od 12 do 18 lat.
- Rodzice uznają potrzebę wspierania młodzieży, a młodzi w większości pozytywnie oceniają swoje relacje z rodzicami.
- Toruńska młodzież potrzebuje wsparcia psychologicznego i terapeutycznego na terenie szkoły. Powinni je także otrzymać nauczyciele.
Prezydent Torunia zapowiedział jeszcze w tym roku uruchomienie pilotażowego programu pomocy psychologicznej w badanych dziesięciu szkołach.
– Pilotaż będzie trwał do końca czerwca przyszłego roku – powiedział Michał Zaleski. – Przyjęliśmy już, że najpóźniej na początku przyszłego roku szkolnego poszerzymy program na większą liczbę placówek oświatowych, a docelowo na wszystkie szkoły w Toruniu.
Zajęcia będą nieobowiązkowe. Miasto przeznaczy na pilotażowe warsztaty psychologiczne i terapeutyczne 400 tysięcy złotych.
Projekt był finansowany ze środków miasta kwotą w wysokości 500 tys. zł. Badanie zostało przeprowadzone pod kierunkiem prof. dr hab. Marty Białeckiej z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Więcej informacji na stronie Urzędu Miasta.