Utrudnienia w centrum dopiero po majówce. Ale będzie ich naprawdę dużo
8 maja ruszą pierwsze prace budowlane związane z projektem tramwajowym. Zaczną się w rejonie pl. Rapackiego. W pierwszym etapie prac utrudnienia odczują zarówno piesi, kierowcy, jak i pasażerowie komunikacji miejskiej.
Dziś magistrat wspólnie z Miejskim Zakładem Komunikacji przedstawił harmonogram prac i zmiany w ruchu, jakie pojawią się 8 maja. Prace pierwotnie miały się rozpocząć już w kwietniu – z uwagi jednak na majówkę i spodziewaną dużą liczbę przyjezdnych zostały one przełożone po długim weekendzie majowym.
Na czym ma polegać projekt tramwajowy? W dużym skrócie chodzi m.in. o budowę węzła przesiadkowego tramwaj – autobus na pl. Rapackiego, przebudowę układu drogowo-torowego w al. Jana Pawła II, Wałach gen. Sikorskiego, ul. Chopina, Kraszewskiego i Czerwonej Drogi, a także budowę nowego torowiska między pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości.
– Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych wyniesie 1,25 km, przebudowanych dróg dla rowerów – 1 km i powstanie ponad pół kilometra wyznaczonych bus pasów – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Prace będą prowadzone w centralnym obszarze miasta i będą wiązały się z okresowymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Jednakże po ich zakończeniu mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej.
Projekt tramwajowy będzie podzielony na trzy etapy: pierwszy – ul. Chopina i Wały gen. Sikorskiego, drugi – al. Jana Pawła II i trzeci – pl. Niepodległości. Pierwsza część prac będzie realizowana od 8 maja do końca lipca br. 29 kwietnia zostanie przekazany plac budowy dla pierwszego etapu (MZK ma już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla niego).
– Roboty budowlane rozpoczną się 8 maja tak, by nie powodować utrudnień podczas długiego, majowego weekendu, kiedy to do Torunia zjeżdża dużo turystów – wyjaśnia Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. – Nie bez znaczenia jest też fakt, że 6 maja rozpoczynają się matury, więc maturzyści będą mieli dwa dni, by zapoznać się z nową organizacją ruchu i komunikacji miejskiej, i wybrać najdogodniejszą drogę dotarcia na pozostałe egzaminy.
Prace ruszą w dwóch punktach: na ul. Chopina (na odcinku od skrzyżowania z al. 500-lecia Torunia do al. św. Jana Pawła II) i Wały gen. Sikorskiego (na odcinku od pl. Teatralnego do al. św. Jana Pawła II).
– Będą polegały na rozbiórkach nawierzchni bitumicznej jezdni (frezowania) oraz jej podbudowy i na rozbiórce istniejącego torowiska tramwajowego. Następnie rozpoczną się roboty związane z przebudową sieci podziemnych – wylicza Wojciech Kulpiński, kierownik budowy z ramienia Balzola Polska, wykonawcy inwestycji.
Pierwszy etap prac budowlanych będzie wiązać się z zamknięciem dla ruchu samochodowego ul. Chopina i Wały gen. Sikorskiego. Nastąpi to 8 maja br. o godz. 9, po porannym szczycie komunikacyjnym.
Na Wałach gen. Sikorskiego – na odcinku od pl. Artylerii Polskiej do pl. Teatralnego – ruch w początkowej fazie będzie odbywał się po południowej jezdni. Przejazd będzie możliwy tylko dla pojazdów transportu zbiorowego, taksówek i służb miejskich. Następnie, po wykonaniu jezdni północnej oraz torowiska, ruch kołowy zostanie poprowadzony jezdnią północną na tych samych zasadach.
Zalecany będzie objazd ze wschodu na most Piłsudskiego zostanie wyznaczony ulicami: z Warszawskiej w Dobrzyńską i dalej do ronda Pokoju Toruńskiego, ul. Przy Kaszowniku przez pl. Chrapka, dalej ulicami: Przy Kaszowniku, Odrodzenia, Czerwona Droga do pl. Niepodległości, al. św. Jana Pawła II na most im. J. Piłsudskiego.
– W tym czasie ruch samochodowy w ul. Chopina na odcinku od al. 500-lecia Torunia do al. św. Jana Pawła II odbywać się będzie po istniejącej jezdni. Następnie, po usunięciu kolizji z sieciami podziemnymi ruch kołowy zostanie przełożony na specjalnie przygotowane do tego celu torowisko – mówi Marcin Kowallek, dyrektor magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. – Jednocześnie zapewniony zostanie dojazd ulicą Chopina od ul. Bydgoskiej do ul. Fredry. Przejazd przez skrzyżowanie ul. Chopina i al. 500-lecia Torunia dla tej relacji będzie niemożliwy, obowiązywał będzie objazd ul. Bydgoską, al. 500-lecia Torunia i dalej w prawo w ul. Chopina.
Oprócz zmian w organizacji ruchu inaczej będzie funkcjonować także komunikacja miejska:
Autobusy:
- od 8 maja br. od godz. 9 dla linii autobusowych jadących w kierunku mostu im. J. Piłsudskiego zostanie wyznaczony objazd,
- autobusy linii nr 10, 12, 14, 20, 22, 27, 32 będą omijać al. Solidarności i pojadą objazdem ul. Czerwona Droga i al. Jana Pawła II,
- autobusy będą się zatrzymywać na przystanku „Odrodzenia” przy Cinema City.
- linie nocne nr 01 i 03 będą się zatrzymywać przy CKK Jordanki.
Tramwaje:
- od 9 maja br. od godz. 4.30 ruch tramwajowy w ul. Bydgoskiej na odcinku od ul. Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany,
- na odcinku ul. Odrodzenia – ul. Reja zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa linii nr 53, z częstotliwością kursowania co 15-20 minut,
- trasa linii będzie przebiegać następująco: ul. Odrodzenia – ul. Czerwona Droga – ul. Mickiewicza – ul. Sienkiewicza – ul. Broniewskiego – ul. Reja – ul. Bydgoska – pl. Rapackiego – al. Solidarności – ul. Odrodzenia,
- nie będą kursowały tramwaje linii nr 3 i 4,
- zmieni się trasa przejazdu linii nr 5 – objazd przez al. Solidarności i ul. Kraszewskiego zamiast ul. Bydgoską, a z pętli Motoarena przez ul. Reja – ul. Bydgoską – ul. Sienkiewicza,
- tramwaje nocne linii 3N pojadą objazdem przez ul. Uniwersytecką – Wały gen. Sikorskiego – al. Solidarności – ul. Kraszewskiego – ul. Bema. Trasa będzie skrócona do pętli Wschodnia,
- zwiększy się częstotliwości kursów linii nr 2 – z 10 do 8 minut,
- linie nr 1 i 2 na odcinku wspólnym będą kursowały przemiennie (co 4 min.),
- nastąpi korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5.
Co nas czeka w kolejnych etapach?
Etap II: Po udrożnieniu ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego, w terminie od sierpnia 2019 do lipca 2020 r., prace przeniosą się na al. św. Jana Pawła II, przy czym ten etap budowy będzie podzielony na dwa podetapy, tj. podetap 1 – kiedy ruch samochodowy będzie odbywał się po jezdni wschodniej oraz podetap 2 – kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię zachodnią.
Etap III: Ostatnim etapem robót budowlanych będzie przebudowa pl. Niepodległości, której realizację zaplanowano w terminie od stycznia do lipca 2020 r. Prace będą obejmowały budowę węzła torowego na pl. Niepodległości z połączeniem nowego odcinka torowiska w al. św. Jana Pawła II oraz przebudowę fragmentów istniejącego torowiska wzdłuż ulic Kraszewskiego i Czerwona Droga.
Generalnym wykonawcą projektu tramwajowego jest polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Balzola Polska oraz Construcciones y Promociones Balzola. Inwestycja realizowana jest w systemie „projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą została zawarta 23 stycznia 2018 r. i opiewa łącznie na niemal 66,9 mln zł.
Prezentacja dotycząca projektu tramwajowego – zakresu prac i zmian w ruchu – jest dostępna na stronie MZK (plik PDF – TUTAJ).
Maciejzzadupia
26 kwietnia 2019 @ 06:35
OK ,ale nie ma słowa kiedy będzie robiony remont starego mostu. Bo wychodzi na to ,że chaos komunikacyjny potrwa przynajmniej ze 2 lata .