Wiemy, dlaczego Toruń nie zostanie Europejską Stolicą Kultury
Brak akcentów przyciągania młodych ludzi do Torunia, mało aspektu cyfrowego czy niewielkie zaangażowanie dzieci i młodzieży – takie są wnioski z raportu dotyczącego preselekcji konkursu o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.
W opublikowanym anglojęzycznym dokumencie eksperci odnoszą się do aplikacji każdego z kandydujących miast, wskazując na spełnienie lub nie stawianych przed miastami kryteriów. Wiele uwagi poświęcono również uszczegółowieniu wymagań merytorycznych kierowanych do miast, które przeszły do kolejnego etapu.
Wskazano, iż wszystkie kandydujące miasta muszą wzmocnić wymiar europejski we wnioskach. Stanowi on bowiem istotę istnienia Europejskiej Stolicy Kultury i musi być w centrum oferty, w różnych jego aspektach. W odniesieniu do toruńskiej aplikacji eksperci zwrócili uwagę, że konkurs jest w dokumencie postrzegany jako unikalna okazja do przekształcenia miasta w centrum kreatywności oraz radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z odpływem młodych, uzdolnionych mieszkańców i konkurencją gospodarczą z większymi miastami.
Eksperci uznali, że Toruń zawarł niewielkie informacje o synergii innowacji i dziedzictwa, mało jest także aspektu cyfrowego, choć sam program jest dobrze ustrukturyzowany i opisany. Wymiar europejski jest za mało dopracowany i nie rezonuje z ogólnymi celami i tematami programu. Zauważono również niewielkie zaangażowanie dzieci i młodzieży.
Pozytywnie oceniono deklarację Torunia by przeznaczyć część budżetu obywatelskiego miasta na projekty kulturalne i edukacyjne związane z ESK. Toruń ma bardzo duże doświadczenie w organizacji międzynarodowych wydarzeń o dużym znaczeniu, aktywa miasta pod względem dostępności są dobre, tak samo jak możliwości zakwaterowania turystów.
Władze miasta zapowiadają, że będą działać tak, aby poprawić wskazane w raporcie aspekty. Planowana jest promocja lokalnych talentów poprzez przygotowanie mechanizmów wsparcia twórców niezależnych, czy też realizacja projektów przeciwdziałającym wykluczeniom oraz aktywizujących środowiska zmarginalizowane i społeczności LGBTQ+. W przyszłym roku przygotowany zostanie dokument będący strategią rozwoju zintegrowanej i spójnej edukacji kulturalnej.
Pełny raport znajduje się na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.