Most i ronda na obwodnicy Lubrańca nabierają kształtów
W powiecie włocławskim trwają prace przy budowie obwodnicy Lubrańca, która jest częścią drogi wojewódzkiej nr 270. Na obwodnicy powstają nowe ronda, a na wcześniej przygotowanych podporach i przyczółkach zamontowano belki dla mostu na Zgłowiączce, na których zostanie wykonana jezdnia. Marszałek Piotr Całbecki odwiedził miejsce inwestycji w ubiegłym miesiącu.
– Dzięki obwodnicy wyprowadzimy ruch tirów poza miasto, zmniejszymy hałas i zwiększymy bezpieczeństwo mieszkańców. Równocześnie zleciliśmy prace przy przebudowie drogi z Lubrańca do Brześcia Kujawskiego – powstanie bardzo dobre połączenie powiatu włocławskiego z autostradą A1. Przygotowujemy się też do kolejnych inwestycji w tej części województwa. Ogłosiliśmy między innymi przetarg na oczekiwaną przebudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 269 z Chodcza w kierunku Chocenia – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Most w budowie
Nowy most, który będzie miał pięć przęseł i długość prawie 140 metrów, jest budowany na południe od Lubrańca, pomiędzy miejscowościami Borek i Brzezina. Firma Onde z Torunia, która jest wykonawcą, już wybudowała przyczółki i podpory. Pod koniec kwietnia zamontowano żelbetowe belki, na których obecnie trwa budowa płyty z jezdnią.
Na styku z drogą
Obwodnica będzie połączona z istniejącą drogą wojewódzką za pomocą ronda. W miejscowości Borek, na południe od Lubrańca, wykonawca usuwa kolizje z podziemną infrastrukturą i prowadzi prace przy pierwszej części wyspy centralnej oraz jezdni. Nowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym będzie również połączone z lokalnymi drogami prowadzącymi do miejscowości Marysin i Zgłowiączka.
W szybkim tempie powstaje też drugie rondo w rejonie miejscowości Lubraniec-Parcele (po północnej stronie Lubrańca). Kierowcy korzystają już z części nowej konstrukcji wybudowanej od strony ogrodów działkowych. Trwają intensywne prace od strony obwodnicy, gdzie przygotowywane są kolejne warstwy konstrukcyjne.
Wykonawca kontynuuje roboty brukarskie związane ze ścieżką pieszo-rowerową, która jest projektowana na centralnej części obwodnicy, w rejonie miejscowości Piaski, oraz przy skrzyżowaniach z drogami lokalnymi.
Planuje się zakończenie wszystkich głównych prac jeszcze w tym roku. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ponad 64 miliony złotych, a realizacja jest możliwa dzięki środkom unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Wahadła między Lubrańcem i Brześciem
Dodatkowo, trwa przebudowa 7-kilometrowej drogi łączącej Brześć Kujawski z Lubrańcem. Stara nawierzchnia jest demontowana na kolejnych odcinkach, a w wielu miejscach planowane jest wykonanie nowej konstrukcji trasy ze względu na brak odpowiedniej nośności. Jezdnia zostanie wzmocniona, aby móc przenosić obciążenia rzędu 11,5 ton na oś, co sprawi, że będzie bardziej odporna na uszkodzenia i koleiny. Trasa będzie również posiadać utwardzone pobocza, perony autobusowe, nowe oznakowanie drogowe i bariery. Prace są prowadzone w sposób połówkowy, co oznacza, że kierowcy muszą się liczyć z ruchem wahadłowym, który jest sterowany sygnalizacją.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Łączny koszt przedsięwzięcia szacuje się na około 30 milionów złotych.
Równocześnie trwają przygotowania do uruchomienia kolejnych zadań drogowych w powiecie włocławskim. W poniedziałek (24 kwietnia) ogłoszony został przetarg na przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 268 pomiędzy Chodczem i Wolą Adamową. Przebudowa drugiego odcinka na tej trasie z Woli Adamowej do Chocenia o długości 2,9 km zostanie zlecona w przyszłym roku. Powstaje dokumentacja niezbędna do zlecenia prac przy przebudowie drogi nr 268 od Brzezia do Brześcia o długości 10 kilometrów. Na te zadania samorząd województwa zdobył środki z funduszy zewnętrznych. Zaawansowane prace są również prowadzone przy rozbudowie kolejnego odcinka drogi wojewódzkiej nr 265 z Kowala do Baruchowa.
Obwodnica Lubrańca w liczbach
- Długość: 5,3 km
- Szerokość jezdni: 8 m z opaskami bitumicznymi
- Szerokość poboczy gruntowych: 1,5 m
- Wartość inwestycji: 64,43 mln zł.
Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic
Samorząd województwa systematycznie zwiększa środki na zlecenie prac projektowo-budowlanych w ramach regionalnego programu budowy obwodnic. Program obejmuje czternaście obwodnic o łącznej długości około 70 km. Ich realizacja w najbliższych latach będzie kosztować około miliarda złotych. W tym roku planuje się kontynuację prac budowlanych w Lubrańcu, opracowanie dokumentacji dla innych zadań oraz zlecenie prac budowlanych dla drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Do realizacji inwestycji wykorzystane będą środki z Unii Europejskiej, budżety samorządu województwa i samorządy lokalne. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej pozyskano rekordową pulę środków, ponad 136 mln euro. Dodatkowo, ze środków centralnych zdobyto prawie 170 mln zł. Podpisano również szereg porozumień dotyczących współfinansowania takich zadań przez samorządy lokalne.