Zmora właścicieli mieszkań na wynajem, czyli jak unikać nieuczciwych najemców
Zarządzanie mieszkaniem na wynajem to proces składający się z wielu czynności, których wykonanie w niewłaściwy sposób może negatywnie wpłynąć na zaplanowane wcześniej dochody z najmu. Właściciel musi przede wszystkim odpowiednio przygotować lokal, znaleźć i zweryfikować potencjalnych najemców, kontrolować wpłaty, sprawdzać stan mieszkania. Trzeba być gotowym na różne scenariusze i wydarzenia, które mogą nas zaskoczyć. W zarządzaniu najmem pomocne są umiejętności marketingowe, księgowo-podatkowe oraz techniczno-manualne. Nie należy jednak popadać w panikę. Trzeba tylko pamiętać – aby osiągnąć sukces ważna jest samodyscyplina i systematyczność.
Jedną z najbardziej trapiących, właścicieli mieszkań na wynajem, rzeczą, jest pustostan. Co zrobić, aby unikać przerw w najmie? Z pomocą zmierza Sławek Muturi – założyciel Mzuri, firmy zajmującej się zarządzaniem najmem. W książce „Zarządzanie najmem – poradnik dla właścicielek mieszkań na wynajem”, wskazuje na kilka podstawowych czynników wpływających na długoterminowy najem.
Głównym celem po zakupie mieszkania na wynajem jest jak najszybsze znalezienie najemcy.
Tutaj sprawa jest prosta. Ogłaszanie mieszkania rozpocznij nawet jeżeli prace remontowe nie będą jeszcze skończone – zwiększa to szanse na skrócenie okresu, kiedy mieszkanie będzie gotowe do wynajęcia, a lokatorów brak. Pamiętaj, znalezienie najemcy trwa, więc warto wziąć się za to jak najszybciej. Jeżeli będziesz miała szczęście i zainteresowani pojawią się od razu, będzie to dodatkowy bodziec, aby przyspieszyć prace remontowe.
Czego najbardziej boją się Właściciele? Nieuczciwych najemców! Jest jednak kilka sposobów na ograniczenie ryzyka.
- Opracowanie kilku kryteriów oceniania najemców np. osoby, które są bezrobotne, niemogące wykazać się zaświadczeniem o dochodach, mogą w przyszłości stać się problematycznymi najemcami.
- Opracowanie pytań do potencjalnego najemcy. Pytania należy zadawać bezpośrednio, patrząc w oczy, ale w sposób naturalny, tak, aby nie wystraszyć zainteresowanego (obserwacja zachowania jest bardzo ważna, gesty oraz mimika może wiele powiedzieć o rozmówcy).
- Kontakt z właścicielem poprzednio wynajmowanego mieszkania – taka prośba może zadziwić potencjalnego najemcę, ale jeśli nie ma on nic do ukrycia, powinien się zgodzić.
- Prośba o dane kontaktowe do kogoś z rodziny. Prośbę można motywować szybką możliwością powiadomienia bliskich w przypadku wypadków losowych.
Jak radzić sobie z brakiem płatności?
Szybka reakcja to klucz do sukcesu. Zazwyczaj wystarczy jeden telefon do lokatorów, który tak jak każdy z nas mógł w natłoku obowiązków po prostu zapomnieć o zleceniu przelewu. Natychmiastowa reakcja pokaże najemcy, że jesteś cały czas aktywny i nadzorujesz najem. Dobrym rozwiązaniem jest również zapisanie w umowie jak najwcześniejszego terminu płatności (np. 3. dnia miesiąca) i otrzymanie dochodu z góry. W takim przypadku Właściciel ma więcej czasu na reakcję i uzyskanie płatności jeszcze w tym samym miesiącu.
Wypowiedzenie ? To nie problem, o ile stosujesz się do kilku zasad.
Praktycznym sposobem zarządzania jest skrupulatne pilnowanie kluczowych dat zawartych w umowie najmu. Zazwyczaj czas wypowiedzenia to 2 tygodnie. Można go wydłużyć np. do miesiąca. W ten sposób zyskujesz czas na znalezienie nowego najemcy i uniknięcie pustostanu.
Atrakcyjna oferta, to atrakcyjni najemcy!
Jeśli mieszkanie jest odmalowane, czyste, schludnie wykończone z udogodnieniami, jest duża szansa, że najemca nie będzie zainteresowany zmianą.
W sytuacji, gdy lokatorzy na coś się skarżą – REAGUJ! Jeżeli jakiś sprzęt wymaga wymiany – zrób to. Twoje zaangażowanie może wzbudzić w najemcach przywiązanie. Drobne usprawnienia i udogodnienia budują Twój solidny wizerunek jako właściciela mieszkania na wynajem. Dobre relacje z najemcą mogą pomóc również w znalezieniu nowego – w wypadku wypowiedzenia, będzie polecał Ciebie i Twoje mieszkanie i pomoże znaleźć zastępcę.
Jak widzisz z każdej sytuacji jest wyjście! Najem nie jest taki straszny!
Więcej informacji na mzuri.pl. Zachęcamy również do odwiedzenia sklepu internetowego (sklep.mzuri.pl), gdzie znajdziesz poradniki, webinary oraz dokumenty niezbędne dla zarządzania najmem.
maga
17 sierpnia 2019 @ 09:04
Wynajmowałam dom 3 lata. Dużo by opowiadać. Pani pracowała w korporacji ale miała męża życiowego pierdołę, któremu zwisały zasady. Trzy lata dawałam się kołować przez język korporacyjny pani – umiała nawijać. Oboje wykorzystali moją dobroć i naiwność. Czas jednak pokazał, że lawirować można ale na dłuższą metę to nieopłacalne. Teraz ja mam się dobrze a oni są „w rozsypce”.
Kasia
13 lipca 2019 @ 14:29
Autor pisze bzdury: nie ma wypowiedzeń dwutygodniowych, umowy najmu podlegają przepisom o ochronie praw najemców. Jeśli w umowie wpisze się gorsze zapisy – ustawa bierze górę. Autorowi radzę zapoznać się z obowiązujacymi przepisami prawa.