Trwa realizacja BiT City II. Przeszkodą… pustułka?

Box2 Polecamy Wiadomości
Fot. Łukasz Piecyk

Prace przy Wałach Generała Sikorskiego i na ul. Chopina miały zakończyć się z końcem sierpnia. Wówczas Balzola miała przejść na aleję św. Jana Pawła II. W międzyczasie po Bydgoskim Przedmieściu zaczął krążyć tramwaj linii numer 8. Wygląda na to, że trzeba się będzie do niego przyzwyczaić.

-Na Wałach gen. Sikorskiego jest już gotowe torowisko, jezdnia (poza warstwą ścieralną, która zostanie położona w przyszłym roku, po zakończeniu wszystkich odcinków inwestycji), chodniki i miejsca parkingowe – informuje Sylwia Derengowska, rzeczniczka Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. – U zbiegu Wałów z pl. Artylerii Polskiej trwają przygotowania do przepięcia magistrali wodociągowej. Wszelkie roboty związane z zielenią i pełna rekultywacja terenu (m.in. odtworzenie trawników, nasadzenia) na Wałach będą prowadzone w przyszłym roku.

Tu wykonawca będzie miał nie lada kłopot, by z odmętów wydobyć róże okrywowe odmiany ‘Short Track’, które miały zostać przesadzone, a zostały wyrwane i ususzone. Wykonawca miał również przesadzić dwa buki kolumnowe. Tymczasem w ostatnim tygodniu pojawiły się egzemplarze, które wyglądają jak nowe. Czy wykonawca sprosta zadaniu?

-Na ul. Chopina wykonawca – firma Balzola – kończy budowę zielonego torowiska, na ukończeniu są chodniki – dodaje rzeczniczka MZK. -Niebawem rozpocznie się montaż nawadniania torowiska, które następnie zostanie wypełnione ziemią urodzajną i obsiane trawą.

Tu już Balzola będzie miała większy problem. Piotr Marach z Zielonego Torunia – jeden z inicjatorów protestu dokonał wysiłku i przeczytał zarówno ocenę oddziaływania na środowisko, decyzję środowiskową i projekty. Okazało się, że w dokumentacji oceny oddziaływania na środowisko, która jest niezbędna do uzyskania zgody na realizację inwestycji drogowej w tabelach pojawiła się pustułka. Pustułka rurkowata jest chronionym gatunkiem porostu. Wymieniono ją, jako występującą na drzewach i krzewach objętych zgodą na wycinkę w ocenie oddziaływania na środowisko, ale do decyzji środowiskowej nie dotarła. Zgody na wycinkę udzielił Wojewódzki Konserwator Zabytków, który wznowił postępowanie, z uwagi na “publiczny interes ochrony przyrody”. Na miejscu powinien już pracować biegły lichenolog – czyli naukowiec zajmujący się porostami. Dodajmy, że latem budowlańcy urządzili sobie dziki parking pod zespołem pomników – Dębami 775-lecia Torunia i prawdopodobnie połamali ich gałęzie Sprawa wylądowała na policji. 

– Co do al. św. Jana Pawła II, to czekamy na wydanie decyzji Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego – informuje Sylwia Derengowska z MZK.

Co się wydarzyło od lata tego roku? Zezwolenie miało być wydane na czas tak, by Balzola zdążyła płynnie przejść z jednego etapu prac do kolejnego. Wniosek wpłynął w kwietniu 2019 roku, jednak nie spełnił wymogów formalnych, pomimo tego, że dwukrotnie wzywano firmę do uzupełnień. 1 sierpnia wojewoda zdecydował o pozostawieniu wniosku o realizację inwestycji drogowej bez rozpatrzenia. Już 22 sierpnia Balzola złożyła ponowny wniosek, “łapiąc się” na nowe przepisy wprowadzone przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. “Lex inwestor” znacząco ogranicza możliwość społecznego udziału w takich postępowaniach, jak również inaczej definiuje zasięg oddziaływania inwestycji. W tym przypadku – na korzyść wnioskodawcy, ponieważ lipowa aleja otoczona jest przez nieruchomości gminy. Prawdopodobnie MZK liczy na wydanie decyzji ZRID II w grudniu. Tymczasem już w październiku miasto ogłosiło przetarg na 80 nasadzeń drzew w rejonie inwestycji. Są to “dodatkowe” drzewa, które stanowią prezydencką odpowiedź na postulaty społeczników. Pojawią się przede wszystkim glediczie trójcierniowe, klony, nieco platanów i jesionów i 6 lip srebrzystych. Co dzieje się w tym czasie z dofinansowaniem tej części BiT City 2? Nie wiadomo.

Tagged

2 thoughts on “Trwa realizacja BiT City II. Przeszkodą… pustułka?

  1. Wały i Chopina miały być skończone do końca lipca,a tam dopiero na dobra sprawę ruszyły roboty. Niech nie zabierają się za Aleje JPII i stary most ,bo to będą remontować kilka lat.

  2. A było wybudować przejście podziemne pod Rapackiego i Artylerii, wymienić nawierzchnię drogi i tyle.
    Jako pasażer mam nadzieję, że nie dostaną decyzji ws. JPII, bo nikt prócz władz nie chce tam węzła przesiadkowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *