Jak wyglądają prace na nowej linii tramwajowej? [ZDJĘCIA]
Prace na nowej linii tramwajowej na Szosie Chełmińskiej dobiegają końca. Wczoraj na linii biegnącej na północ Torunia pojawił się pierwszy tramwaj, a już za kilka tygodni pojadą nimi pasażerowie. Jak aktualnie wyglądają prace?
Nowa linia tramwajowa, która prowadzi od placu NOT Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego będzie dostępna dla pasażerów już za kilka tygodni.
– Toruń stawia na sprawną i szybką komunikację, która – co najważniejsze – jest przyjazna dla środowiska naturalnego – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Poza tramwajami mamy coraz więcej ekologicznych autobusów – elektrycznych i hybrydowych. Pasażerowie to doceniają i coraz częściej korzystają z miejskiego, publicznego transportu. Cała inwestycja to bardzo duży wydatek, ponad 200 mln zł, i była możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Prace przy budowie linii są już na finiszu. Na całym odcinku od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, wzdłuż ul. Polnej, Ugory, Watzenrodego do ronda Strobanda budowa została ukończona. Obecnie planowane są jedynie artystyczne urozmaicenia dla wybranych peronów przystankowych. Reszta jest zaprojektowana w formie zielonych przystanków.
Od ronda Strobanga do nowej pętli przy ul. Heweliusza prace również się już zakończyły. Pozostały jedynie drobne prace porządkowe, tj. budowa chodnika, wygrodzenia na łuku pętli, czy dodatkowe nasadzenia zieleni.
Na odcinku przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów do centrum pozostało jeszcze trochę do zrobienia. Prace przy oznakowaniu poziomym i pionowym, uzupełnianiu bruku, urządzaniu zieleni, dokończaniu i wyposażaniu zielonych przystanków trwają jeszcze na Szosie Chełmińskiej do ul. Długiej.
Dokończenia wymaga również odcinek wzdłuż ul. Długiej i Legionów. Na tej drugiej trwa aktualnie układanie górnej płyty torowiska, mat rozchodnikowych na zielonym torowisku, montaż sieci trakcyjnej i budowa ścieżki rowerowej.
– Najbardziej intensywne prace trwają w tej chwili na ul. Legionów, w pobliżu przejazdu kolejowo-tramwajowego – mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – Uzgodnienia z koleją odnośnie tego rozwiązania trwały bardzo długo, ale zakończyły się sukcesem i pierwszy pociąg już tamtędy przejechał. Na przejazd tramwaju tym przejazdem musimy jeszcze poczekać, ale mamy już za sobą pierwszy przejazd techniczny mający na celu m.in. sprawdzenie funkcjonowania rozjazdów na pl. NOT. Wszystkie zadziałały sprawnie.
Aż 13 tys. metrów torowiska przybędzie po oddaniu do użytku nowej linii tramwajowej w Toruniu. Około 5,2 tys. metrów toru pojedynczego budowana jest w technologii zielonej.
– Warto tu wspomnieć, że zielonych torowisk przybywa w Toruniu z każdą inwestycją realizowaną przez Miejski Zakład Komunikacji – pisze rzecznik prasowy Sylwia Derengowska z MZK w Toruniu. – Dzięki pozyskaniu dodatkowego dofinansowania linia kończy się nową pętlą z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym przy ul. Heweliusza. Znajduje się tam budynek z zapleczem socjalnym. Wzdłuż nowej linii powstało platform przystankowych, z czego 14 w formie zielonych przystanków.