Toruń za Koleją Dużych Prędkości. Podpisano deklarację współpracy
Przedstawiciele samorządów, uczelni wyższych, związków zawodowych, a także parlamentarzystów i rolników podpisali deklarację współpracy w sprawie uwzględnienia Torunia w planach realizacji linii Kolei Dużych Prędkości.
Obecnie Toruń nie jest brany pod uwagę przy planowaniu tego projektu. Deklaracja ma przyczynić się do zmiany tego stanu.
Nasz region od wielu, wielu lat zabiegał u kolejnych rządów o to, żeby nie być wykluczonym komunikacyjnie. Przez lata walczyliśmy o to, aby zbudować drogę ekspresową między Toruniem a Bydgoszczą. Udało się, ta inwestycja jest już w realizacji i myślę, że mieszkańcy regionu, a szczególnie Torunia i Bydgoszczy na pewno nie mogą się doczekać oddania tej drogi do użytku. Jest to efekt dobrej współpracy samorządu województwa z Toruniem i Bydgoszczą. Razem pisaliśmy petycje, deklaracje w sprawie drogi, a teraz czas na kolej – podkreśla wiceprezydent Torunia, Zbigniew Fiderewicz. – W planach rządu, jeżeli chodzi o Kolej Dużej Prędkości, nasz region jest pominięty. Stąd ta wspólna inicjatywa. Dziękuję Panu Marszałkowi, że podjął się tej inicjatywy i zebrał samorządy. Wspólne rozmowy trwały bardzo długo, ale ich efektem jest dzisiejsze podpisanie deklaracji do rządu, aby w planach rozwoju szybkiej kolei nie pominąć regionu kujawsko-pomorskiego.
Zgodnie z zakładanym planem w sieć KDP ma być włączony tylko Grudziądz. O tym, jak niekorzystne to będzie dla regionu kujawsko-pomorskiego, już w zeszłym roku pisali Pracodawcy Pomorza i Kujaw. Teraz pojawił się kolejny głos w tej sprawie:
Wyrażamy szczere przekonanie i jednoznaczne oczekiwanie, że Województwo Kujawsko-Pomorskie powinno być ujęte w koncepcji realizacji sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce, w sposób uwzględniający realizację jego interesów rozwojowych, poprzez uzupełnienie koncepcji realizacji sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce o nową linię o prędkości projektowej 350 km/h, biegnącej od linii Warszawa/CPK – Trójmiasto przez Włocławek, Toruń do Bydgoszczy, z możliwością jej przedłużenia do Szczecina.
W dokumencie wyrażono także poczucie niesprawiedliwości i nierówności w planowanej polityce oraz zaznaczono, że postulowana przez sygnatariuszy koncepcja nie jest konkurencyjna dla realizacji linii z Warszawy/CPK do Trójmiasta przez Płock – Grudziądz. Upoważniono też marszałka województwa do podejmowania wszelkich działań, w tym rozmów z innymi marszałkami.