Węzeł przesiadkowy przy Dworcu Wschodnim ma nowy plan. Które uwagi mieszkańców uwzględniono w projekcie?
Na plan budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni uwzględniający uwagi mieszkańców czekać trzeba było długo. Wreszcie się jednak pojawił. Na stronie konsultacje.torun.pl opublikowane zostały dwie części planu sytuacyjnego dla budowy wspomnianego węzła, a także odpowiedzi na zgłaszane w trakcie konsultacji uwagi mieszkańców. Nie wszystkie zostały uwzględnione w nowym planie.
Plany na węzeł przesiadkowy przed Dworcem Wschodnim po raz pierwszy zobaczyliśmy w styczniu ubiegłego roku. Miasto ogłosiło konsultacje, a mieszkańcom przedstawiło dwa warianty planowanej przebudowy. Obie koncepcje zakładały znaczną ingerencję w obecny wygląd terenu u zbiegu ulic Żółkiewskiego, Kościuszki, Skłodowskiej-Curie oraz Sobieskiego i wzbudziły niemałe kontrowersje. Zgodnie z planami oprócz węzła przesiadkowego miał tu powstać zupełnie nowy układ drogowy, przez co konieczne byłoby wyburzenie niektórych budynków znajdujących się przy ul. Sobieskiego.
W czasie spotkań konsultacyjnych w styczniu 2021 r. mieszkańcy zgłaszali swoje uwagi do planów. Mieli też dwa tygodnie na nadsyłanie uwag mailowo. Później mieliśmy ujrzeć plan uwzględniający uwagi mieszkańców. Początkowo miał się pojawić w pierwszej połowie roku, później pojawiła się informacja że zobaczymy go po wakacjach, a w październiku zapewniano nas, że zobaczymy go na dniach.
– Większość uwag z konsultacji społecznych zostało uwzględnionych w projekcie, prace przy aktualizacji projektu są na ukończeniu. W najbliższych dniach zostanie on opublikowany do wglądu – informowała nas wtedy rzeczniczka prezydenta Anna Kulbicka-Tondel.
W końcu się doczekaliśmy. Poprawiony plan wariantu nr 2 z uwzględnieniem części uwag mieszkańców pojawił się na stronie poświęconej konsultacjom. Które konkretnie uwagi zostały uwzględnione, a które nie?
Najwięcej uwag dotyczyło zieleni. Mieszkańcy nie chcieli wycinki drzew, domagali się też nowych nasadzeń, zielonego torowiska a nawet zrezygnowanie z parkingu przed dworcem na rzecz zieleni. Te uwagi zostały uwzględnione tylko częściowo.
– Generalnie na obszarze całego węzła będzie zwiększany udział zieleni w stosunku do nawierzchni utwardzonych. Powstanie również park linearny i zielone przystanki. Wycinka drzew jest nieunikniona pod rozbudowę układu drogowego, jednakże zostaną zaprojektowane nowe nasadzenia rekompensujące. Zielone torowisko zostanie rozważone w kolejnym zadaniu – w ramach modernizacji tego odcinka linii tramwajowej – czytamy w odpowiedzi do zgłaszanych uwag.
To, co udało się wywalczyć, to nieco mniej drzew przeznaczonych pod topór. Finalnie ma zostać wyciętych tylko 39. Tylko, bo pierwotnie warianty 1 i 2 zakładały kolejno wycinkę 90 i 52 sztuk drzew. Po uwzględnieniu uwag ma zostać nasadzonych 219 drzew. Mieszkańcy w czasie konsultacji postulowali też o zrezygnowanie z przejść podziemnych. Tych uwag nie uwzględniono, argumentując to bezpieczeństwem pieszych i rowerzystów oraz faktem, że ich budowa jest nierozerwalnie związana z układem skrzyżowania.
W projekcie uwzględniono m.in. uwagi dotyczące utworzenia stacji roweru miejskiego przy budynku dworca, a także stojaków rowerowych – tych ma być 30, a dodatkowo w budynku dworca PKP zaprojektowała rowerownię na 14 stojaków na 28 rowerów. Mieszkańcy chcieli też dostosowania komunikacji miejskiej do ich potrzeb. Te uwagi również uwzględniono.
– Zostaną zmienione nazwy przystanków na ul. Żółkiewskiego, a przystanki przy ul. Skłodowskiej-Curie zachowają nazwę Dworzec Wschodni. Przedstawione warianty uwzględniają budowę tablic systemu informacji pasażerskiej informujące o odjazdach autobusów na projektowanych przystankach – brzmi treść odpowiedzi.
Na parkingu przed dworcem nie pojawią się tablice informujące o zajętości miejsc parkingowych, bo „nie ma takiej potrzeby”. Mieszkańcy zgłaszali taki postulat. Nie zmieni się także przeznaczenie części budynków ul. Sobieskiego – czeka je wyburzenie.
Pełną listę uwag wraz z odpowiedziami można znaleźć na stronie konsultacje.torun.pl. Plan sytuacyjny dostępny jest tutaj i tutaj. Odpowiedzi do uwag znajdziecie zaś tutaj.