Co z przebudową ul. Żółkiewskiego? Mają już projekt, ale…
Prace miały ruszyć tuż przed wakacjami. Potem była mowa o wakacjach. Kiedy wreszcie ruszy zapowiadana od kilku miesięcy przebudowa ul. Żółkiewskiego? Mamy odpowiedź od inwestora, czyli toruńskich Opatrunków.
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych wybudowały swoją nową siedzibę przy ul. Żółkiewskiego. Jednym z ostatnich elementów tej inwestycji będzie dostosowanie układu drogowego na ul. Żółkiewskiego do nowych realiów. Pierwotnie planowano, że prace drogowe mogą ruszyć tuż przed wakacjami. Do tej pory nic się tam jednak nie dzieje.
Na jakim etapie są przygotowania do modernizacji ul. Żółkiewskiego? Kiedy możemy się spodziewać utrudnień?
– TZMO SA złożyło kompletną dokumentację projektową do MZD w Toruniu – mówi Katarzyna Czachowska,
koordynator biura prezesa zarządu TZMO SA. – Kolejnym etapem będzie uzyskanie pozwolenia Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy na przebudowę ul. Żółkiewskiego. Postępowi inwestycji nie sprzyja fakt, iż okres zimowy, rozpoczynający się od listopada, jest okresem, w którym nie zezwala się na realizacje inwestycji drogowych.
Wszystko zatem wskazuje, że prace na ul. Żółkiewskiego rozpoczną się dopiero w 2019 r. – tak szybko jak pozwolą na to warunki pogodowe. W przyszłym roku planowany jest jednak remont starego mostu. Wówczas ruch przejmie przeprawa wschodnia. Czy to wszystko dziać się będzie w jednym czasie? Toruńscy drogowcy zapowiadają, że prace będą tak skoordynowane, żeby roboty na ul. Żółkiewskiego zakończyły się przed modernizacją mostu im. Piłsudskiego, a konkretnie przed ograniczeniem ruchu na starej przeprawie.
– Nowy układ komunikacyjny ulicy Żółkiewskiego bardzo poprawi bezpieczeństwo użytkowników drogi, dlatego TZMO SA poświęca temu projektowi szczególną uwagę – podkreśla Czachowska. – To ważne, aby przyjęte rozwiązania spełniały oczekiwania wszystkich zainteresowanych stron, a przede mieszkańców Torunia.
Co się zmieni na ul. Żółkiewskiego? Przebudowa obejmie fragment pomiędzy pl. Skarbka a ul. Apatora. Pierwotne plany zakładały, że prace potrwają trzy-cztery miesiące i będą prowadzone pod ruchem (w każdym kierunku ma być dostępny jeden pas). Przewidziano m.in. uporządkowanie przebiegu tej arterii i zjazdów na posesje. Zostaną ograniczone poprzeczne przejazdy przez ulicę.
Wyjazd z biurowca TZMO i Atrium Copernicus będzie obsługiwany przez jedno skrzyżowanie – ze wszystkimi relacjami. Główny wjazd do Opatrunków znajdzie się na wysokości dawnego sklepu medycznego „Zdrowie”. Sygnalizacja świetlna na tym skrzyżowaniu będzie skoordynowana ze światłami na pl. Skarbka. Usprawni to ruch na tym odcinku trasy.
Remont istniejącej nawierzchni jezdni, wymiana oświetlenia, sygnalizacji świetlnych, poprawa odprowadzenia wód deszczowych – to zakres prac, jaki nas czeka. Od strony TZMO powstanie ciąg pieszo-rowerowy, a od centrum handlowego – chodnik i droga rowerowa.
Jeszcze nie wiadomo, ile pochłoną te prace. Szacunkowy kosztorys to 3,5 mln zł. TZMO wyłoży na przebudowę 1,75 mln zł, a pozostałą kwotę sfinansuje magistrat. Swoją zapłatę miasto odda w ratach.