Tak będzie wyglądać pilotaż biletu elektronicznego w pojazdach MZK
Już 1 marca rozpocznie się pilotaż biletu elektronicznego w pojazdach MZK, który potrwa siedem miesięcy. To pierwszy krok do wprowadzenia karty miejskiej. Za przejazdy będzie można płacić kartą bankową, smartfonem z funkcją NFC oraz dedykowaną kartą miejską.
Magistrat przedstawił dziś szczegóły związane z pilotażem biletu elektronicznego. Testy ruszą się 1 marca i potrwają do końca września.
– Pilotaż będzie wdrażany od 1 marca. Da on zalążek do wprowadzenia kolejnej możliwości nabywania biletów komunikacji miejskiej, co ułatwi podróżowanie – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
W trakcie pilotażu za przejazdy będzie można płacić za pośrednictwem bankowej karty płatniczej, smartfonu z funkcją NFC, a także dedykowanej karty miejskiej.
Na początek pilotaż zostanie przeprowadzany we wszystkich pojazdach obsługujących linie tramwajowe nr 1 i nocne 1N.
– Wybraliśmy wozy, które będą brały udział w pilotażu, a obecnie trwają prace techniczne przy montażu urządzeń – mówi Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.
Jako pierwszy zostanie wprowadzony system biletu elektronicznego firm Bee-Tech (odpowiada za jego wdrożenie) oraz R&G Plus (dostarcz infrastrukturę niezbędnej do pilotażu). Ich system łączy wszystkie trzy możliwości płacenia za przejazdy.
Od kwietnia testy obejmą także wybrane linie autobusowe. W testach pilotażowej Toruńskiej Karty Miejskiej będzie mogło wziąć udział 700 osób, które zadeklarują chęć skorzystania z takiej formy płatności, wypełnią wniosek o użytkowanie kart i zaakceptują regulamin pilotażu. Testerzy w cenie biletu miesięczne na wszystkie tramwaje dostaną kartę miejską z uzupełnioną ePortmonetką.
„W momencie personalizacji pilotażowej TKM i zarejestrowania ulgi na karcie zapisana zostanie domyślna taryfa kasowania (bilet normalny lub ulgowy). Obowiązkiem pasażera będzie, po wejściu do pojazdu, każdorazowo zarejestrowanie karty w terminalu biletu elektronicznego, tj. poprzez przyłożenie jej do czytnika w celu umożliwienia urządzeniu obciążenia ePortmonetki, zgodnie z domyślną taryfą kasowania (bez konieczności wyboru biletu na interfejsie graficznym)” – informuje urząd miasta.
ePortmonetką opłacimy przejazdy jednorazowe na linii objętej pilotażem do momentu zrównania ich wartości z ceną biletu miesięcznego na wszystkie linie tramwajowe i aktywowania biletu miesięcznego. Po aktywacji biletu miesięcznego do końca bieżącego miesiąca kalendarzowego opłaty za przejazd nie będą pobierane.
Zainteresowani testami TKM mogą się zgłaszać bezpośrednio do punktu obsługi klienta MZK przy ul. Sienkiewicza 24/26. Karty będą wydawane od 25 lutego (od poniedziałku do piątku w godz. 6-17.30 oraz w każdą sobotę od godz. 6 do 14).
Płacić za przejazdy kartą bankową lub smartfonem z funkcją NFC będzie można w kasowniku wyposażonym w terminal płatniczy. Na jego ekranie zostanie wyświetlony wybór biletów. Jednorazowo będzie można kupić dziewięć biletów każdego rodzaju (normalne i ulgowe). Po wyborze na ekranie wyświetli się suma do zapłaty. Trzeba będzie wybrać funkcję „zapłać” i zbliżyć kartę lub smarfon do terminalu.
W trakcie pilotażu uczestnicy będą mogli wypełniać elektroniczne ankiety, w których będą mogli podzielić się swoimi spostrzeżeniami i uwagami.
Zbieranie opinii będzie połączone z konkursem. Co miesiąc będą wybierani zwycięzcy w trzech kategoriach: największa liczba zbliżeń karty miejskiej do terminala, największa liczba operacji z wykorzystaniem karty bankowej i smarfona oraz na najlepsze hasło promujące kartę miejską. Warunek jest jeden: trzeba wypełnić ankietę.
Do wygrania będą: zasilenie ePortmonetki na TKM w wysokości ceny biletu miesięcznego na wszystkie linie tramwajowe, bon towarowy do jednej z galerii handlowych o wartości 100 zł, gra „Monopoly edycja Toruń” lub kamerka sportowa. Nagrodą główną będzie smarfon lub smartwatch z usługą płatności zbliżeniowych.
W konkursie mogą brać udział pasażerowie, którzy ukończyli 13. rok życia, aktywnie biorą udział w pilotażu i wypełnią ankiety, a także wypełnią formularz zgłoszeniowy, akceptując regulamin rywalizacji.
Miasto prowadzi rozmowy z innymi dostawcami, którzy są zainteresowani przeprowadzeniem pilotażu na innych liniach MZK. Co dalej? Testy i zbieranie opinii mieszkańców potrwają do końca tego. System, który uzyska najwięcej pozytywnych opinii, zostanie docelowo wprowadzony dla całej sieci komunikacyjnej.
„Zakłada się, że w przyszłości nowy system mógłby zostać wykorzystany także w innych obszarach infrastruktury miasta, takich jak: systemy park&ride, Toruński Rower Miejski, baseny miejskie, biblioteki, a także instytucje kultury” – informuje magistrat.