Szlaban na ryzyko – policja kontrolowała przejazdy kolejowe
Już po raz kolejny policjanci z toruńskiej drogówki pracowali na drogach w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd- szlaban na ryzyko”. Działania te zostały zainicjowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Celem akcji jest ograniczenie liczby zdarzeń na przejazdach kolejowych oraz edukowanie uczestników ruchu drogowego w zakresie bezpieczeństwa podczas korzystania z przejazdów kolejowych. Według statystyk większość wypadków w tych miejscach jest spowodowana nieostrożnością kierowców. Ich główne błędy to lekceważenie i niestosowanie się do znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone czy próba przejechania podczas opuszczania się szlabanów.
Warto pamiętać o następujących wskazówkach:
1. Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.
2. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.
3. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.
4. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
5. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach, a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
6. Dzisiejsze pociągi są często cichsze niż wcześniej, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
7. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi zatrzymują się na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
8. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy), zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
9. Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
10. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.