Toruńska szkoła w raporcie o cyberprzemocy
Instytut Lema wraz z Fundacją UNIQA przygotowali raport o cyfrowej przemocy w szkole w ramach akcji „Ogarnij hejt” i „Masz moc na hejt”. Wśród szkół, które wzięły udział w projekcie, jest Szkoła Podstawowa nr 24 im. Bohaterów Września 1939 w Toruniu.
Celem projektu jest przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. To również źródło wiedzy dla rodziców i nauczycieli o tym, jak te problemy rozpoznać i rozwiązywać. Każda szkoła biorąca udział w projekcie (a było ich 40) otrzymała materiały promocyjne i zaproszenie dla nauczycieli na webinar o reagowaniu na cyberprzemoc.
Uczniowie wypełnili anonimowe ankiety, które zestawiono z zeszłorocznymi wynikami. Wypełnili je również uczniowie z SP nr 24 im. Bohaterów Września 1939. Wynika z nich, że świadomość tego, jak wyniszczający jest hejt, jest coraz większa.
W badaniu z roku ubiegłego na przemoc internetową wskazywało 29% badanych. Dziś jest to o 11% więcej! Na potrzebę pomocy w związku z hejtem w Internecie zwraca uwagę o 14% więcej osób! W badaniu z roku ubiegłego na przemoc internetową jako najgorszą formę przemocy wskazywało 29% badanych. Dziś jest to o 11% więcej. To są różnice tylko w skali jednego roku. Z takimi problemami borykają się dziś nasze dzieciaki – mówi Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Wzrosła jednak świadomość wśród dorosłych, jak dużą rolę pełni edukacja cyfrowa w szkole i w domu – wskazała na to częstotliwość zajęć w szkole na ten temat i rozmów dzieci z rodzicami. Zauważalny jest też wzrost wpływu hejtu internetowego na samopoczucie młodzieży. Jak zaznaczają autorzy projektu, te wyniki wskazują na konieczność dalszych skoordynowanych i systemowych działań edukacyjnych. Cały raport znajduje się TUTAJ.