Umowa na tramwaj na Jar podpisana. Tędy przebiegać będzie nowe torowisko [MAPY, HARMONOGRAM PRAC]
5,5 km – tyle liczyć będzie nowa linia tramwajowa na osiedle Jar. Miasto podpisało dziś umowę na budowę nowego odcinka. Oprócz torów, powstaną też nowe przystanki, wraz z Systemem Informacji Pasażerskiej. Koniec prac nad budową nowej linii zaplanowano na koniec maja 2023 roku.
Trasa tramwaju na Jar została wyznaczona od centrum przez Szosę Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Powstanie nowego torowiska zwiększy o ponad 20 proc. obecną długość toruńskich torów. Obecnie jest to ponad 53 km toru pojedynczego. Tramwaj na Jar oznacza dodatkowe 11,5 km. To część projektu mającego na celu poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT City II. Projekt opiewa na kwotę 400 mln zł, z czego ponad połowa to kwota rządowego dofinansowania. Wykonawcą nowej linii tramwajowej zostało konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Łączna wartość inwestycji to 190 mln zł.
– Rozpoczynamy długo przygotowywaną inwestycję, jaką jest budowa nowej linii tramwajowej do osiedla Jar wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Linia ta będzie miała długość ponad 5,5 km. Przypomnę, że poprzednią, niemal trzykilometrową linię zbudowaliśmy w 2014 r. do miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Linia, na którą dzisiaj podpisujemy umowy, poprowadzi przez osiedle Chełmińskie, poprzez fragment Wrzosów, aż do osiedla Jar – osiedla, które intensywnie się rozbudowuje i rozwija. Budowa nowej linii zapewni mieszkańcom Torunia dobre skomunikowanie w kierunku północnym. Starsi mieszkańcy Torunia z nostalgią wspominają, że kiedyś tramwaj jeździł Szosą Chełmińską, ale linia ta została zlikwidowana. Teraz jednak wracamy i to znacznie dalej, bo aż do osiedla Jar. Jestem przekonany, że komfortowe warunki podróżowania będą zachętą do tego, aby korzystać z komunikacji publicznej Torunia.
– Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego (łączna długość wybudowanych torów wyniesie ok. 11,5 tys. metrów toru pojedynczego., co stanowi ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej) oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 21 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 24 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 30 wiat przystankowych. Część z nich będzie miała tzw. „zielone wiaty”.
Powstaną także zielone torowiska – łącznie na długości 3,7 km toru pojedynczego. Umowa z wykonawcą obejmuje także zagospodarowanie zieleni: nasadzenia i przesadzenia drzew oraz krzewów i założenie łąk kwietnych.
– Bardzo dziękujemy za zaufanie. Postaramy się zrealizować to zadanie jak najlepiej oraz jak najmniej uciążliwie dla mieszkańców. Trwają już prace nad organizacją ruchu, na placu budowy pracują już służby geodezyjne i mam nadzieję, że w ciągu miesiąca wbijemy symboliczną pierwszą łopatę – mówi Edward Głaz, prezes zarządu Intop Warszawa sp. z o.o.
– Mamy zaszczyt kontynuować prace przy inwestycjach z zakresu projektów Bit City II. Będzie to już nasze kolejne zadanie w Toruniu. Znamy już miasto, znamy mieszkańców i postaramy się tak zorganizować prace, aby torunianie w sposób minimalny odczuli naszą obecność, aczkolwiek nie będzie to łatwe i z góry prosimy o wyrozumiałość. Razem z naszym partnerem – firmą Intop – dołożymy wszelkich starań, by budowa nowej linii przebiegała terminowo i sprawnie – dodaje Piotr Szatkowski, dyrektor techniczny Balzola Polska sp. z o.o.
Prace nad budową linii tramwajowej na osiedle Jar ruszą już we wrześniu. Planowany termin ich ukończenia to 31 maja 2023 roku. Do tego czasu trzeba będzie się też liczyć z utrudnieniami w ruchu. Planowane torowisko podzielono na dwa odcinki. Harmonogram robót wygląda tak:
- Odcinek A
- ul. Polna (od przejazdu kolejowego w ul. Legionów do Traktorowej) – wrzesień 2021 r. – marzec 2022 r.
- ul. Watzenrodego (od centrum handlowego do ul. Hubego) – wrzesień 2021 r. – marzec 2022 r.
- ul. Watzenrodego (od ul. Grasera do Strobanda) – wrzesień 2021 r. – kwiecień 2022 r.
- Odcinek B
- al. 700 lecia Torunia – wrzesień 2021 r. – grudzień 2021 r.
- ul. Długa (od ul. Szosa Chełmińska do Mohna) – wrzesień 2021 r. – marzec 2022 r.
Coto
1 września 2021 @ 01:07
Należy pamiętać, że pewien łysy mężczyzna z Torunia, traktuje to radzieckie osiedle, jako osobiste.
Ot cała tajemnica.
To radziecka młodość, radzieckie myślenie i radziecka osobowość.
A te są na całe życie.
Fredy
31 sierpnia 2021 @ 14:21
Kiedy przebudowa ul.Olsztyńskiej ? Zaraz po budowie lotniska na JAR? Chamstwo i tyle!!!
Hańba UM
31 sierpnia 2021 @ 09:17
Chwalą się torowiskiem na północ do nowego osiedla, a jakoś nie chcą powiedzieć co z tramwajem na lewobrzeże, gdzie mieszkańcy starych osiedli (i prężnie się rozwijających nowych) domagają się poprawy skomunikowania od lat.
Drodzy Radni. Chamstwem jest robienie tramwaju na JAR zapominając o tych, co Was wybrali a mieszkają od dziesięcioleci za Wisłą.
Coto
1 września 2021 @ 01:17
Jest od lat tak, że rada miasta Torunia, ma charakter radziecki.
Taka tradycja.
Radni, od prawie dwudziestu lat, traktują prezydenta jak swojego kamandira i chętnie mu służą.
Ten zaś, traktuje radnych jako pożytecznych figurantów.
Nic więcej