Plan na 2019 r. Tak miasto chce poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
Montaż sygnalizacji wzbudzanych przez tramwaj na pl. bp. Chrapka, pl. Honorowych Dawców Krwi i pl. Hoffmana, zmiana organizacji ruchu na pl. Hoffmanna (jeden pas na rondzie lub turbina) – takie zmiany chce wprowadzić miasto w 2019 r., żeby poprawić bezpieczeństwo ruchu w mieście.
W 2016 r. toruński magistrat opracował program poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Jego realizacja została rozpisana na kilka lat. Za nami dwa pierwsze etapy – w 2017 r. zmiany w ruchu dotyczyły miejsc w pobliżu szkół i placówek zdrowotnych oraz drogi krajowej nr 91, w tym roku pozostałych dróg krajowych na terenie miasta, a także dróg wojewódzkich, powiatowych i niektórych gminnych.
– Ideą programu jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, a więc pieszych i rowerzystów – podkreśla prezydent Torunia Michał Zaleski. – To nie jest działanie jednorazowe, a wieloletnie, którego efekty dopiero za jakiś czas będzie można obserwować. Dwa elementy wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym: uczestnicy ruchu drogowego i technika, a więc urządzenia chroniące i poprawiające bezpieczeństwo oraz standardy techniczne ulic, chodników czy przejść dla pieszych.
Prezydent Torunia powołując się na policyjne analizy dotyczące wypadków i kolizji w mieście, wskazał, że „wszystkie te zdarzenia powstały w wyniku błędów osób kierujących pojazdami bądź pieszych”. – Nie były to zdarzenia i wypadki wynikające z infrastruktury technicznej, co nie zmienia postaci rzeczy, że nie trzeba ciągle podnosić jakości otoczenia związanego z bezpieczeństwem – mówi Zaleski.
Wśród dotychczasowych działań, jakie zrealizowano, można wymienić np. malowanie przejazdów dla rowerzystów na czerwono, piktogramów ostrzegawczych, montaż barier ochronnych i wypustek dla osób niewidomych i niedowidzących. W 2017 r. w mieście pojawiło się sporo wysp azylu na przejściach dla pieszych, np. na ul. Polnej.
– Największa „azylownia” to ul. Polna od Równinnej do przejazdu kolejowego, gdzie dodatkowo pojawiły się też lewoskręty – mówi Marcin Kowallek, dyrektor magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. – Dzięki temu tak szybko się tam nie jeździ. I lewoskręty. Nie słyszałem, żeby od tamtej pory dochodziło tam do zdarzeń.
Według urzędników bezpieczeństwo poprawiło się także dzięki montażowi sygnalizacji świetlnych. – Niektórzy mają nam to za złe, bo wstrzymujemy ruch, np. na ul. Andersa, Jeśmanowicza, Warszawskiej przy IV LO – zauważa Kowallek. – Być może jest do niewygodne dla pieszych czy kierowców, bo muszą od czasu do czasu poczekać. Ale rzeczywiście bezpieczeństwo jest bezwzględnie poprawione.
W tym roku działania polegały m.in. na doświetleniu przejść dla pieszych, żeby po zmroku piesi i rowerzyści byli lepiej widoczni. Poprawą bezpieczeństwa na toruńskich drogach od połowy maja 2018 r. zajmuje się powołany przez prezydenta Torunia zespół, w skład którego wchodzą miejscy urzędnicy z magistratu, MZD, policjanci i strażnicy miejscy.
Jakie działania są planowane w 2019 r.? W planach jest montaż sygnalizacji świetlnych wzbudzanych przez tramwajach na przejazdach tramwajowych na pl. bp. Chrapka, pl. Honorowych Dawców Krwi i pl. Hoffmanna. Sygnalizacje świetlne wzbudzane przez pieszych mają się pojawić na skrzyżowaniach ul. Przy Skarpie i Konstytucji 3 Maja oraz Skłodowskiej-Curie i Chrzanowskiego.
– Dodatkowo wykonamy 50 lamp oświetlenia drogowego przejść dla pieszych i rowerzystów, wyświetlacze prędkości typu „buźka” na trasie średnicowej prezydenta Raczkiewicza i ul. Broniewskiego – zapowiada Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
Planowana jest też zmiana organizacji ruchu na pl. Hoffmanna (jeden pas na rondzie lub turbina) oraz na pl. Pokoju Toruńskiego (korekta jezdni).
W 2017 r. za 1,9 mln zł w ramach programu poprawy bezpieczeństwa udało się zrealizować:
- dwie sygnalizacje świetlne wzbudzane przez pieszych na Szosie Chełmińskiej na wysokości szkoły muzycznej i kościoła oraz przy Szkole Podstawowej nr 9 przy ul. Słonecznej (425 tys. zł);
- sygnalizację świetlną wzbudzaną przez pieszych na ul. Warszawskiej przy IV LO (195 tys. zł);
- 277 sztuk aktywnego oznakowania przejść dla pieszych z aktywnym oznakowaniem świecącym się w momencie zbliżenia się do przejścia pieszego lub rowerzysty (730 tys. zł);
- drogowcy odnowili ok. 20 tys. m kw. oznakowania poziomego i przejść dla pieszych (233 tys. zł);
- dwie wyspy azylu dla pieszych: na ul. Legionów (w okolicach ul. św. Faustyny) i ul. Wschodniej przy Żwirowej;
- bariery wygrodzeniowe przy szkołach przy ul. Hallera, Kniaziewicza i Dziewulskiego
- 273 kocie oczka i pozostałe elementy oznakowania pionowego.
W 2018 r. program pochłonął 1,75 mln zł i polegał na:
- montażu sygnalizacji świetlnych wzbudzanych dla pieszych i rowerzystów przy Szosie Bydgoskiej (przy pętli „Motoarena” i przy Arpolu), Żwirki i Wigury przy Szkole Podstawowej nr 4;
- montażu 66 sztuk aktywnego oznakowania przejść i przejazdów;
- wykonaniu 78 lamp oświetlenia drogowego na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów (zadanie jest w trakcie realizacji i potrwa do końca grudnia br.);
- wymalowaniu 93 kolorowych piktogramów ostrzegawczych;
- odnowieniu oznakowania;
- montażu czterech wysp azylu;
- montażu 312 kocich oczek;
- wymianie bariero-poręczy na mostku przy ul. Przelot.
Jak oceniacie realizację miejskiego programu? Czy dzięki niemu jest bezpieczniej na toruńskich drogach?