Będzie północna obwodnica? Piotr Wielgus o inwestycjach drogowych
We wczorajszej (26 marca) konferencji prasowej kandydata Lewicy na prezydenta Torunia uczestniczył wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski. Głównym tematem spotkania były inwestycje drogowe, ale poruszono również kwestie kolejowe.
Piotr Wielgus przedstawił inwestycje, które w Toruniu powinny zostać wykonane i należy na nie pozyskać środki finansowe z pieniędzy krajowych.
– Prezydent Michał Zaleski pomimo że bardzo zbliżył się do PiS, przez wiele lat niestety nie zrealizował i nie dokończył wielu inwestycji, które rozpoczął, a które skończyć trzeba – stwierdza Wielgus.
Kandydat zaznaczył, że inwestycje drogowe są ważne i potrzebne, m.in. połączenie DK 91 z S10 w Czerniewicach.
– To inwestycja, która za chwilę się zacznie – jesteśmy już po przetargach. Uważamy, że ta inwestycja jest potrzebna i musi być jak najszybciej zrealizowana. Połączyłoby to zjazd z autostrady, S10 z nowym mostem, tym samym eliminując konieczność kierowania się do węzła w Lubiczu, aby zjechać z autostrady – mówi Piotr Wielgus.
Kolejnym punktem jest DK 15 przy ul. Olsztyńskiej.
– To bardzo ważna inwestycja, na którą od lat nie ma finansowania. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku, najpóźniej w przyszłym, rozpoczniemy modernizację i przebudowę tej drogi – mówi Wielgus.
Kandydat na prezydenta wypowiedział się również na temat północnej obwodnicy Torunia. Wskazał, że najlepsze rozwiązanie to to zaproponowane przez marszałka – od węzła Turzno do Ostaszewa, a następnie połączenie DK 91 z DK 80, tak, by obwodnica północna była wokół całego Torunia. W planach jest również połączenie S10 i węzła Podgórz z ul. Andersa – chodzi o krótki odcinek 320 m, który pozwoliłby w łatwy sposób wjechać na S10. Kolejnym punktem jest dokończenie Średnicówki od Szosy Chełmińskiej do ul. Okrężnej.
– Pytanie, czy w takiej formule i parametrach proponowanych przez Michała Zaleskiego. Być może ta droga powinna być przeprojektowana, ale na pewno jak najszybciej powinniśmy tę Średnicówkę dokończyć.
Innym projektem, który Lewica również wspiera, jest połączenie DK 80 z lewym brzegiem Torunia i budowa mostu zachodniego.
– Dobrze, że rozpoczęły się prace nad studium wykonalności. Będziemy wspierać ten projekt i tę inwestycję.
Kolejną drogą, która według Wielgusa wymaga weryfikacji przeprojektowania, to trasa wschodnia i nowy przebieg DK 91 przez Toruń.
– Dziś ta droga wchodzi w ul. Żółkiewskiego, Kościuszki i Grudziądzką. Mamy trasę tranzytową w centrum miasta. Dobrze by było, aby przebieg od ul. Wschodniej do Grudziądzkiej puścić po nitce, którą zaproponował prezydent Zaleski, ale nie w tych parametrach. Dziś zaprojektowana przez pana prezydenta droga kosztuje prawie miliard, co jest dla Torunia nieosiągalne. Musimy pomyśleć o przeprojektowaniu tej drogi w mniejszych parametrach – mówi kandydat Lewicy.
Piotr Wielgus zaznaczył również, że chciałby zrezygnować z Trasy Staromostowej na lewym brzegu Torunia.
– Uważam, że bez tego fragmentu unikniemy tranzytu przez Toruń, dzięki czemu most Piłsudskiego będzie służył jako most śródmiejski i będzie można puścić po tym moście tramwaj – zapowiada Wielgus.
W kwestii infrastruktury kolejowej Lewica proponuje dwie inwestycje – modernizację linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni (budowa drugiego toru, remont mostu kolejowego, węzły przesiadkowe i kładka pieszo – rowerowa na moście kolejowym) oraz modernizację linii nr 27 na odcinku Toruń Wschodni – Lipno wraz z budową lub modernizacją przystanków Elana, Grębocin, Bielawy, Lubicz, Lubicz Górny, Brzozówka, Dobrzejewice, Obrowo, Czernikowo). Planowane jest również zwiększenie częstotliwości kursów pociągów.
– Dzięki temu unikniemy tysięcy samochodów, które codziennie wjeżdżają od tamtej strony do Torunia. Umożliwimy mieszkańcom gmin ościennych możliwość wjechania do Torunia koleją – zapowiada Wielgus.
Ponadto ugrupowanie popiera deklarację współpracy w sprawie włączenia Torunia do Kolei Dużych Prędkości. Duży nacisk położono również na tramwaje – planowane są przedłużenie linii tramwajowej wzdłuż ul. Skłodowskiej do ul. Okrężnej, a w przyszłości może również wzdłuż ul. Olsztyńskiej do Grębocina. Kandydat planuje również tramwaj na lewym brzegu Torunia. Na koniec zaznaczył, że nie zapomina o przyjaznej przestrzeni publicznej – przy inwestycjach drogowych będą brani pod uwagę piesi i rowerzyści, aby zawsze dostępne były droga rowerowa i chodnik.
Pomoc
28 maja 2024 @ 10:26
Trzymam kciuki za budowę obwodnicy i przebudowę S10. Z niektórymi inwestycjami drogowymi lepiej nie czekać. Ile to już lat kierowcy narzekają na tę drogę ekspresową?