Toruński kobiecy biznes rozkwita
Szanse na rynku wyrównują się i coraz więcej toruńskich przedsiębiorstw jest zarządzanych przez kobiety. Jak radzą sobie w biznesie?
Według raportu „Kobiety w biznesie 2023” ponad 194 tys. kobiet prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Choć mężczyzn jest więcej, bo 586 tys., liczba przedsiębiorczyń zwiększyła się w Polsce o 70 tys. w porównaniu z 2022 r. Nie jest to drastyczny wzrost, jednak badania pokazują, że kobiety coraz częściej decydują się na własny biznes.
Znam wiele kobiet, które radzą sobie świetnie. Biorąc pod uwagę moje doświadczenie w mieszkaniu w Poznaniu i w Toruniu, to przez to, że Toruń jest mniejszy, jest tym samym bardziej kompatybilny i łatwiejszy do organizacji. To przyjazne miasto, jeśli chodzi o biznes.
mówi Kamila Adamiec, właścicielka kawiarni Projekt Nano i Projekt Rano.
Plusów w prowadzeniu biznesu w Toruniu jest więcej. Kamila Adamiec zwraca również uwagę na łatwiejsze dotarcie do odbiorców.
Przez to, że Toruń jest małym dużym miastem, to bardzo fajnie działają media społecznościowe. Są nakierowane mocno na konkretną grupę – jest ona bardziej docelowa, przez co łatwiej przez nie dotrzeć do odbiorców niż np. w Warszawie czy innym większym mieście. Toruńska starówka jest też stosunkowo mała, więc mocno koncentruje odbiorców, przede wszystkim gastronomii. Jest to przyjazne pod kątem prowadzenia działalności.
O rozwijającym się biznesie torunianek mówi również Agnieszka Michałowska, założycielka Akademii Kulinarnej Studio A w Toruniu.
Kobiety w Toruniu radzą sobie świetnie. Ich firmy rozkwitają. Sama w Toruniu działam już osiem lat.
Blisko 75 tys. polskich spółek jest zarządzanych wyłącznie przez kobiety. Jest ich zatem zdecydowanie mniej niż mężczyzn, których w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością jest ponad 300 tys.
Myślę, że równouprawnienie biznesu kobiecego i męskiego jest bardzo ważne. Nie spotkałam się z dyskryminacją, w związku z tym, że jestem kobietą i prowadzę swój biznes. Myślę, że kobiety same siebie wspierają. Mam wiele klientek, które organizują spotkania dla swoich firm w mojej Akademii, przychodzą na kursy gotowania i opowiadają o swoim biznesie. Kobiety wspierają kobiety.
opowiada Agnieszka Michałowska.
Nie bez znaczenia są również kwestie finansowe. Raport „Bizneswoman roku”, który opracowała organizacja Sukces Pisany Szminką, wskazuje, że dla co trzeciej kobiety wsparciem po założeniu firmy byłyby niższe składki ZUS przez pierwsze kilka lat, a także mniejsze podatki.
Są dziedziny, w których kobiety radzą sobie dobrze, a są mniej widoczne. W naszym klubie, na zapleczu organizacyjnym, dominują kobiety. Nie zawsze trzeba wychodzić na pierwszy plan, żeby wykonywać swoją pracę dobrze. Są różnego rodzaju metody wsparcia i projekty, które umożliwiają rozwój biznesu, natomiast to dotyczy wszystkich – i kobiet, i mężczyzn. Mniejsze podatki i mniejsze obciążenia powodują, że ten biznes rozwija się lepiej.
mówi Ilona Termińska, prezes zarządu Klubu Sportowego Toruń S.A. i FST Sport Team.
Jak zauważa Ilona Termińska, społeczeństwo stopniowo porzuca stereotypowe wyobrażenia o roli kobiety. Odchodzimy od tradycyjnego modelu, w którym kobieta jest głównie odpowiedzialna za opiekę nad dziećmi, a coraz więcej kobiet aktywnie uczestniczy w życiu zawodowym.
Być może kobiet na kierowniczych stanowiskach jest mniej ze względu na obciążenia. Zwykle to na barkach kobiet spoczywają: dzieci, obowiązki szkolne i domowe. Tak się przyjęło. Natomiast to się zmienia i coraz więcej rodzin te uwarunkowania dostosowuje do otoczenia, w którym się znajduje.
Rozmówczynie zwracają uwagę na ciężką pracę i wytrwałość, bez których trudno wyobrazić sobie udany biznes. Determinacja i zaangażowanie, a także wzajemne wsparcie kobiet, stanowią fundamenty sukcesu przedsiębiorczego.