Po budowie linii na Jar ucierpiały drzewa i gleba
Stan ochrony zieleni podczas budowy linii tramwajowej na Jar był tematem raportu przygotowanego przez fundację Zielone Kujawy. Wynika z niego, iż zlekceważono obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia gleby i drzew.
Jak stwierdzają autorzy raportu, zarówno wykonawca prac jak i sprawujący nadzór nad inwestycją inspektorzy, zignorowali zapisy ustawowe nakazujące ochronę środowiska w trakcie prac budowlanych.
Nie wyznaczono stref ochrony drzew i dróg tymczasowych, a materiały budowlane składowano bezpośrednio na gruncie, również pod drzewami. W zasięgu systemów korzeniowych drzew odbywał się ruch ciężkiego sprzętu – czytamy w raporcie. – W miejscach projektowanej zieleni, na terenie nieutwardzonym, składowane były materiały budowlane sypkie i stałe, odbywał się ruch i postój pojazdów, tj. koparki i samochody ciężarowe.
W trakcie budowy doszło do degradacji gleby, pogorszenia warunków siedliskowych drzew oraz częściowego zniszczenia ich systemów korzeniowych. Może to doprowadzić do pogorszenia stanu zdrowotnego drzew oraz osłabionej reakcji na czynniki stresowe.
Pełny raport dostępny jest tutaj.