To już prawie koniec sprawy nieprawidłowego wyznaczenia miejsc parkingowych na ulicy Matejki oraz dwóch kolejnych. Wojewoda wypowiedział się jasno.
Okazuje się, że dla ulicy Uniwersyteckiej oraz Matejki miasto nie posiadało w ogóle zatwierdzonej organizacji ruchu. Wojewoda zatem ich nie dostał. Na ulicy Szumana taki funkcjonuje – z 2014 roku.
-W wyniku analizy zgromadzonej dokumentacji oraz oględzin przeprowadzonych przez przedstawicieli Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, ustalono iż wyznaczenie miejsc postojowych na wskazanych odcinkach ulic nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, tj. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. – czytamy w piśmie, które dostał jeden z redaktorów “Pieszego Torunia”.
Przytaczaliśmy je i my w korespondencji z Miejskim Zarządem Dróg. Niestety, najwyraźniej przepis przytoczony przez wojewodę ma większą moc…
–Przy wyznaczeniu miejsc postojowych winno się je zatem wyznaczyć w taki sposób, aby szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych wynosiła co najmniej 2.0 m. – czytamy dalej w piśmie. -Wyjątkowo dopuszcza się pozostawienie chodnika o szerokości 1.5 m. (…) Wymagane minimalne wymiary nie zostały zachowane dla wszystkich stanowisk postojowych. Przykładowo szerokość chodnika, na niektórych odcinkach badanych dróg przeznaczona dla ruchu pieszych w wielu przypadkach jest mniejsza niż 1.5 m. W związku z zaistniałymi błędami w przyjętych rozwiązaniach, rolą organu zarządzającego ruchem – Prezydenta Miasta Torunia, będzie teraz znalezienie takich rozwiązań drogowych, aby były one zgodne z przepisami oraz zapewniały równy dostęp do dróg publicznych nie tylko kierującym pojazdami lecz również pieszym.
Czy “Pieszy Toruń” odniósł zwycięstwo? Paweł Gawiński pozostaje bardzo ostrożny w ocenach, chociaż nie kryje żalu za odpowiedzi, których początkowo udzielało MZD.
– Jestem zadowolony z odpowiedzi wojewody – mówi Gawiński. – Skarga była zasadna, więc wojewoda nakazał miastu przygotowanie nowej, zgodnej z przepisami organizacji ruchu. Oznacza to, że wkrótce piesi nie będą musieli przeciskać się na wąskich chodnikach zastawionych samochodami.
Co wówczas twierdził Miejski Zarząd Dróg?
-Paragraf 44 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie mówi:
4. Szerokość chodnika odsuniętego od jezdni lub szerokość samodzielnego ciągu pieszego nie powinna być mniejsza niż 1,5 m, a dopuszcza się miejscowe zmniejszenie szerokości chodnika do 1,0 m, jeżeli jest on przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych – odpisała Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzeczniczka Miejskiego Zarząu Dróg w Toruniu. Dlatego też, jeśli chodnik jest samodzielnym ciągiem pieszym, prawidłowe jest miejscowe wyznaczenie szerokości chodnika równej 1,0 m i tak jest przy ul. Matejki. Przepis o pozostawieniu 1,5 m szerokości chodnika dotyczy parkowania pojazdów w miejscach, gdzie nie jest wyznaczony parking (parkowanie na zasadach ogólnych – art. 47 ust. 1 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym). Aby nie było wątpliwości jak parkować, MZD umieści na chodniku linię parkingową (oznakowanie poziome), która wskażą sposób parkowania.