Wojna o parkingi na Stawkach. „Niech budują je deweloperzy, nie miasto”

Box2 Wiadomości
fot. strona facebookowa "Stawki Toruń"

Na Stawkach przybywa nowych budynków wielorodzinnych, a wraz z nimi mieszkańców i aut. Jezdnie na niektórych ulicach, np. Trzcinowej i Szuwarów, zamieniają w parkingi. Ciężko się tam nie tylko parkuje, ale też jeździ. Czy da się coś z tym zrobić?

Ta sprawa została poruszona na spotkaniu władz Torunia z mieszkańcami Stawek. Osoby, które mieszkają w tej części miasta, borykają się z tym problemem od wielu miesięcy. Przybywa tam budynków wielorodzinnych, a co za tym idzie mieszkańców i samochodów.

– Jak to jest, że na terenie nowych osiedli mieszkaniowych na Stawkach nie zapewnia się ogólnodostępnych miejsc parkingowych? – zapytał jeden z mieszkańców Stawek podczas spotkania. – Deweloperzy nie tworzą postojów naziemnych, tylko w parkingach podziemnych. Tymczasem deweloperzy budują kolejne bloki i to oni powinni też budować miejsca parkingowe na osiedlach, a nie miasto.

Miejscy urzędnicy obecni na spotkaniu tłumaczyli, że deweloperzy spełniają wymogi dotyczące liczby miejsc parkingowych, zgodnie w wcześniej ustalonymi wskaźnikami m.in. w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

– Nie zgadzam się, żeby miasto wykonywało parkingi za dewelopera – drążył temat jeden z mieszkańców Stawek. Tą sprawą mają się zająć magistracki wydział gospodarki komunalnej i Miejski Zarząd Dróg.

Jak według Was można by rozwiązać problemy parkingowe w południowej części Stawek przy nowych blokach?

Tagged
Wojciech Giedrys
Dziennikarz, redaktor wydań "Tylko Toruń" i działów on-line serwisów tylkotorun.pl i pozatorun.pl. Od 1999 r. w Toruniu.
http://fb.me/wojciech.giedrys

11 thoughts on “Wojna o parkingi na Stawkach. „Niech budują je deweloperzy, nie miasto”

  1. Pyta Pan jak powinnismy rozwiazac ten problem ?
    Otoz miasto powinno w tym obszarze 0rzeksztalcic kilka posiadanych i niezagospodarowanych dzialek z przeznaczeniem na parkingi. Ale pewnie bardziej oplaca sie grunty sprzedac…
    O ile sa jeszcze takie dzialki np na stawkach.

    1. Proponuje oddać swoją działkę ;). Dlaczego miasto ma pomagać deweloperowi rozwiązywac jego problemy? Kupujesz mieszkanie na osiedlu, znasz układ osiedla i jego plany, wiesz jakie są parkingi. Nikt nikogo nie zmusza, aby tam kupować i mieszkać. Albo żeby posiadać samochód. Wybierając miejsce, w którym się zamieszka należy wziąć pod uwagę wszystkie aspekty, a nie tylko czy lokum jest fajne, a reszta jakoś będzie, najwyżej pojęczymy i miasto da. NIE DA!

  2. Gdyby miejsca postojowe podziemne proponowane przez dewelopera były bezpłatne. Sprawy by nie było, a tak to naginanie przepisów i robinie ludzie i miasto w ch… Za to powinien być kryminał a u nas kończy się umywaniem rąk. Trzeba jasno nagłośnić takich deweloperów jak Tom-bud czy Apro, że odwalają chałturę, wykorzystują działki na maxa i nie liczą się z problemami mieszkańców po sprzedaży M.

  3. Miasto nie jest od tego, żeby właścicielom samochodów fundować parkingi. Zachowujcie się jak ogarnięci dorośli ludzie. Na chlebek z masłem też Zaleski ma dać? Jeśli deweloper nie zapewnia miejsca na samochód, to się szuka innego albo wynajmuje miejsce gdzie indziej. Ja wynająłem garaż prawie kilometr od mieszkania i całkiem dobrze z tym żyję.

    Żeby zarejestrować samochód w Tokio, trzeba udokumentować, że posiada się garaż lub miejsce parkingowe (a ceny są prawie tak kosmiczne, jak ceny mieszkań). No, ale oczywiście Polska to kraj znacznie bogatszy od Japonii, publiczne pieniądze powinna wydawać na sponsorowanie biednych kierowców, zamiast na żłobki, edukację, lecznictwo czy transport publiczny.

    1. Deweloper ma obowiązek zapewnić miejsca parkingowe i wynika to wprost z przepisów prawa. Szkoda,ze gmina nie jest zainteresowana załatwieniem tematu.bylem ostatnio w Gdyni /okolice centrum miasta,przy ruchliwej ulicy/.deweloper wybudował nowy blok wielorodzinny,wybudowal parking podziemny oraz naziemny.mozna?

      1. Witam, myślę że Pańskie myślenie zawiera pewien błąd. Owszem zgodzę się z budową przez dewelopera jakieś części parkingów naziemnych (tzw. ogólnodostępnych). Jednak miasto również powinno wybudować duży parking ogólny dla osiedla, gdyż to mieszkańcy płacą podatki, utrzymują lokalnych usługodawców itp. Chyba nie zakładamy, że ktoś kupi od dewelopera 5 miejsc lub przysłowiowo będzie się czaił na miejsca ogólnodostępne dla gości czy ludzi, którzy użytkują pobliskie działki (w dość okrojonym czasie). Oczywiście znajdą się malkontenci, którzy do ewentualnego ogólnego parkingu będą mieli dalej i zaczną się narzekania, jednak wszystkich zadowolić się nie da. Niemniej jednak skoro miasto podejmuje się projektów typu „park & ride” to chyba możemy oczekiwać, że pewnym zakresie będzie wspierało mieszkańców osiedli. Lokalizacja takiego ogólnego parkingu na Stawkach to oczywiście inna sprawa. Pozdrawiam

    2. Porównanie do Tokio, naprawdę na poziomie 😀 Podziwiam wyobraźnie, a kolega niech się do Tokio przeprowadzi, zamiast pisać bzdury. „Ja wynająłem garaż prawie kilometr od mieszkania i całkiem dobrze z tym żyję. ” – brawo Ty :DD skąd się tacy ludzie biorą…..

  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    Dz.U.2015.0.1422 t.j. – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    Rozdział 3. Parkingi i garaże dla samochodów

    § 18. Stanowiska postojowe dla samochodów
    1. Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, stanowiska postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również stanowiska postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
    2. Liczbę stanowisk postojowych i sposób urządzenia parkingów należy dostosować do wymagań ustalonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby stanowisk, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

  5. Miasto nie buduje deweloperowi miejsc, co najwyżej buduje infrastrukturę wokół tych nieruchomości dla mieszkańców, którzy płacą podatki. Tak samo można by bezmyślnie pisać czemu miasto buduje chodniki, ulice i ścieżki rowerowe ba nawet kanalizacje jak deweloper może to zrobić? Czemu na JARze cała infrastruktura budowana jest przez miasto a nie deweloperów? Ochłonąć proponuje, problem na Stawkach można rozwiązać szczególnie ulica Szuwarów i Trzcinowa stawiają odpowiednie znaki pionowe i zaktywizować wtedy w tym rejonie straż miejską. Tylko ktoś uparcie z urzędu miasta lub innych instytucji tych znaków nie chce postawić, akurat przy tych nieruchomościach w innych miejscach stawiano bez większego problemu.

    1. Jeżeli działki przyległe do tego obiektu mają inne przeznaczenie niż parkingi czy jakaś inna użyteczność publiczna, a mają np. budownictwo mieszkaniowe czy usługi, to miasto nie przeznaczy ich na budowę parkingów, aby zapewnić miejsca parkingowe. Czasem można inaczej to załatwić, ale wydaje mi się, że tu powinien wypowiedzieć się ktoś kto ma pojęcie w temacie zagospodarowania przestrzennego, zna aktualne przepisy, warunki zabudowy dla tego terenu itp. Bo to że mieszkańcy chcą, to jeszcze nie wszystko.

  6. A wystarczy by Miasto przygotowalo do sprzedaży dzialke z przeznaczeniem na parking osiedlowy wraz z koncesja na jego budowę i prowadzenie.Uczciwe warunki i problem rozwiązany.Czysta ekonomia.Bez ideologii cwaniactwa i polityki.Jawnie i publicznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *