Kobieta lider [FELIETON]
Co to jest kapitał ludzki? Dzisiaj to najwyżej oprocentowana lokata wśród pracodawców, liderów, którzy, aby osiągać cele w swoich organizacjach, potrzebują budować zespół ludzi, których motywacją nie będą tylko pieniądze i stanowiska, ale przede wszystkim właściwa atmosfera i satysfakcja z pracy. Zatem wszystko tak naprawdę w rękach dobrego lidera.
Jaki jest ideał lidera? Na przestrzeni kilkunastu lat pojęcie to ewoluowało. Dziś na pewno dobrym liderem nie będzie ten, który nadużywa władzy, stosuje mobbing, brak mu empatii, dla którego wartości są pustym sloganem. Oczywiście tacy szefowie nadal istnieją w pracy, w organizacjach, ale nie są już na podium fantastycznych szefów. Sporo jest też takich szefów wśród kobiet. Kiedyś naśladowały mężczyzn, ale dziś na szczęście się to zmienia. Dziś dobry lider musi wręcz mieć cechy kobiece.
To umiejętność tworzenia silnych więzi i relacji międzyludzkich, umiejętność bezpośredniej komunikacji, angażowanie ludzi, umiejętność słuchania innych, dbanie o różnorodność gwarantują sukces w zarządzaniu zespołem ludzkim. Jestem daleka od generalizowania, ale jednak daje się zauważyć fakt, że kobiety lepiej współpracują, uważniej słuchają i są bardziej skłonne do kompromisów. Raczej przy budowaniu zespołu nie stosują reguły „mierny, bierny, ale wierny”, ale stawiają na różnorodność, co stawia je w sytuacji, gdzie więcej punktów widzenia, większa i różnorodna wiedza, większe doświadczenie i sukcesy na innych polach będą kolejnym czynnikiem gwarantującym sukces organizacji, której przewodzą.
Niestety same wciąż nie wierzymy w swoje możliwości. Same osłabiamy swoją pozycję. Kobiety, kiedy spełniają wymogi objęcia stanowiska/funkcji w 80 proc., skupiają swoją uwagę na tych 20 proc. braków. Natomiast mężczyznom wystarczy te 20 proc., aby uważać się za dobrych specjalistów.
Kończy się jednak era „dziewczynek”, „gwiazd”, a rośnie rola kobiet w życiu społecznym, politycznym i gospodarczym. Tam gdzie faktycznie współrządzą, organizacje te lepiej sobie radzą od swoich konkurentów.