Jak dbamy o miasto? Sprawdzamy funkcjonowanie usługi do zgłaszania miejskich problemów
Uszkodzony znak drogowy, przepalona latarnia, zdewastowana ławka – od połowy stycznia zeszłego roku możemy zgłaszać te problemy za pomocą aplikacji i portalu „Dbam o miasto”. Sprawdzamy, jak obecnie funkcjonuje ta usługa.
Na stronie internetowej dbamomiasto.torun.pl możemy zobaczyć poszczególne zgłoszenia umieszczone na mapie miasta. Dzięki temu widać, gdzie jest tych problemów więcej, a gdzie z kolei mniej. Poprzez funkcje filtrowania treści zorientować się można, ile zgłoszeń wpłynęło w ostatnim czasie, które sprawy są aktualnie realizowane, a gdzie już podjęto interwencję i rozwiązano dany problem. Możliwy jest także przegląd wszystkich zgłoszeń w osobnej tabeli, Tam są one wyszczególnione z dokładną lokalizacją i opisem danego problemu. Warto tu wspomnieć, że sporo zależy od precyzji w przedstawieniu problemu. Im bardziej precyzyjnie się go wyjaśni, tym większa szansa na rozwiązanie.
Obecnie można zgłaszać problemy w sześciu obszarach: drogi – np. niedziałające oświetlenie, uszkodzona jezdnia, uszkodzenia; dewastacja przestrzeni publicznej – np. uszkodzony chodnik, ławka czy śmietnik; komunikacja – np. zniszczona tabliczka z rozkładem jazdy; odpady komunalne – np. dzikie wysypisko, brak odbioru śmieci; zieleń – np. przewrócone drzewo, sople na dachu, zwisające gałęzie; bezpieczeństwo i porządek publiczny – np. czystość chodników, spalanie odpadów lub niedozwolonych paliw.
W ostatnich dniach mieszkańcy zgłaszali m.in. uszkodzony sprzęt na placu zabaw przy ul. Borowiackiej 6, pękającą nawierzchnię na prawym pasie ul. Sczanieckiego, niedziałające oświetlenie na części ul. Mickiewicza czy też nadmiernie rozrośnięte krzewy na ul. Grudziądzkiej.
O dokładniejsze dane dotyczące działania portalu w pierwszych 18 miesiącach jego istnienia zapytaliśmy Miejski Zarząd Dróg, który administruje stroną oraz aplikacją.
Łącznie odnotowaliśmy ponad 2 tys. zgłoszeń. Najwięcej, bo 1272, dotyczyło dróg. Mieszkańcy zgłaszają dziury w jezdni, informują o niewidocznych znakach oraz niedziałającym oświetleniu – informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy MZD. – Drugim w kolejności najchętniej zgłaszanym tematem jest zieleń. Tu odnotowano 279 zgłoszeń. Interweniujemy w sprawie zniszczonej zieleni, suchych i przewróconych drzew. W sprawie bezpieczeństwa i porządku publicznego odnotowano 225 zgłoszeń, z czego najwięcej, bo aż 119, dotyczyło porządku w miejscach publicznych. W dalszej kolejności uwagi dotyczyły uszkodzenia, dewastacji przestrzeni publicznej (159 spraw) oraz odpadów komunalnych (137 spraw).
Z serwisu można korzystać zarówno poprzez komputery stacjonarne, jak i komórki. Dla posiadaczy smartfonów przeznaczona jest aplikacja „Toruń porusza”, z niej również można przejść do portalu „Dbam o miasto”.