KoRekTor wraca. Czy w mieście będzie mniej reklam?
Ponownie do oceny mieszkańców przedstawiono projekt uchwały reklamowej Torunia, zwanej też Kodeksem Reklamowym Torunia. Można się z nim zapoznać do 5 grudnia, zaś uwagi przyjmowane będą do 19 grudnia.
To kolejna prezentacja projektu, poprzednia miała miejsce dwa lata temu. Uwzględnienie części sugestii, które się wówczas pojawiły, spowodowało konieczność wprowadzenia zmian w dokumencie oraz ponowienia, w niezbędnym zakresie, czynności związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem projektu. Z tego właśnie powodu projekt jest prezentowany ponownie.
W nowej wersji wprowadzono zmianę, która może zainteresować miłośników sztuki. Pierwotna wersja projektu obejmowała także instalacje artystyczne, jak na przykład billboardy z różnymi hasłami prezentowane przez Galerię Rusz.
Proponowane rozwiązanie, które trafiło do tekstu dokumentu mogło skutecznie uniemożliwić prezentacje w przestrzeni publicznej materiałów, które są de facto formą sztuki, dzieł artystycznych – wyjaśnia Piotr Lenkiewicz, radny Platformy Obywatelskiej, który działa w zespole dotyczącym kodeksu.
Ostatecznie uznano, by zapisać w projekcie możliwość instalacji dzieł artystycznych bez żadnych ograniczeń. Kodeks Reklamowy Torunia mieści się na 21 stronach. Składa się z 22 paragrafów. Według Miejskiej Pracowni Urbanistycznej głównym celem tych przepisów jest „ochrona krajobrazu miasta przed niekontrolowaną ekspansją przekazu reklamowego w przestrzeni publicznej”. Proponowane przepisy mają ograniczyć instalowanie reklam na przykład na budynkach mieszkalnych.
Zgodnie z treścią kodeksu miasto zostanie podzielone na cztery strefy różniące się zasadami umieszczania reklam. Najbardziej rygorystyczne regulacje będą obowiązywać w strefie „1”, obejmującej teren Starego Miasta, część Bydgoskiego Przedmieścia, Dworzec Główny PKP, Park Tysiąclecia oraz ul. Poznańską i fragment Podgórza. Tam dozwolone będą słupy ogłoszeniowe i tablice tylko w rozmiarze S (do 3 m). W obrębie starówki dodatkowo nie będzie można stawiać pylonów reklamowych. Wyodrębniono także strefę „W” biegnącą wzdłuż Wisły, pod którą podlega także Kaszczorek – w niej obowiązują te same zasady, co w pierwszym obszarze.
Strefa „2” to Bielany, Koniuchy, Chełmińskie Przedmieście, Jakubskie-Mokre, Rudak, Stawki, Czerniewice i fragment Rubinkowa. Tam będzie można stawiać tablice w rozmiarze M (do 5 m) oraz totemy reklamowe w rozmiarze L (do 18 m).
Na pozostałym obszarze określonym jako strefa „3”, do której należeć mają osiedla Na Skarpie, Wrzosy czy Jar, możliwe będzie stawianie reklam także w rozmiarze XL (do 25 m). W zależności od strefy czas na dostosowanie się do wymogów uchwały będzie wynosić 2 lata – w przypadku stref „W” oraz 1, 3 lata dla strefy drugiej oraz 5 lat dla strefy trzeciej.
Nie wiadomo jak na razie, kiedy projekt zostanie rozpatrzony przez Radę Miasta. Czasu jest jednak coraz mniej, gdyż wiosną przyszłego roku kończy się kadencja samorządów.